Denis Mortet R.I.P

Man lär så länge man lever, efter att ha klarat av dagens mål ett julklätt tivoli för att komma i form inför stundande tider.
Lyckades jag med hjälp av någon inbyggd GPS hitta till Nimb´s vinotek en fantastisk lokal väldigt nära Hovedbanegaarden. I ett tidigare inlägg beskriver jag att jag provade en dröm från Bourgogne, visserligen en ung dröm men facinerande läcker & välgjord.
Några timmar senare googlar jag mig runt en aning för att fördjupa mig i min nya gunstling & hittar väldigt tråkiga nyheter.

Den otroligt passionerade makaren bakom den fantastiska upplevelsen vi avnjöt finns inte längre.
30:e Januari 2006, 51 år gammal efter en lång depression beslöt han sig för att ta sitt liv.
En perfektionist, idealist vars noggrannhet blev hans slutliga död, han startade med en småskalig verksamhet i Gevrey Chambertin på tidigt 90-tal. Hans viner som reflekterade det minutiösa arbetet i vingården steg snabbt i aktning.
Denis arbetade sig upp till ett respekterar namn som än idag uttalas med stor vördnad, nyligen dessutom utökat sin verksamhet, efter sitt hastiga slut är vingården nu överlämnad åt sin hustru & 25-åriga son.

Just detta vin som vi provade visade sig vara Denis sista årgång någonsin, känns oerhört stort att ha smakat på detta stora vin. Följande text är ett utdrag ur en text hittad på internet, eftersom jag inte hade kunnat formulera mig bättre lånar jag dessa rader .

De flaskor av Mes cinq Terroirs som Systembolaget idag släpper är inte bara en god nyhet, det är en biljett till en av tidernas mest hängivna vinmakares sista föreställning. Eftersom vi själva kan välja tillfället för denna kan Denis leva vidare genom sina viner många år framöver - en tanke som värmer trots hans tragiska slut.

Tyvärr verkar inte det som att årgång 2005 längre finns att tillgå, däremot när jag söker på bolagets hemsida visar det sig att man kan få tag i 3 av hans viner i begränsad upplaga .

97198 2004 Gevrey-Chambertin "Mes Cinq Terroirs"   506:-  4 flaskor kvar i hela landet, samtliga i Malmö
99227 2006 Gevrey-Chambertin                                       557:-  76 flaskor varav 23 i Malmö

96417 2006 Gevrey-Chambertin " Vieilles Vignes "      624:-   44 flaskor varav 12 i Malmö


Varpå de 2 senare då borde vara gjorda utav son & hustru .

Gissa vad jag önskar mig i julklapp ?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0