Ingen rök utan eld

En runda inom Bishop för att se till att man inte missar för mycket, spanar igenom real ale kranarna & ingenting nytt.
Tar mig förbi ett gäng för att se Närke skylten i ögonvrån, någonting känns inte bekant.
NYHET - Anders Göranssons bästa rököl från Närke, spännande värre & Maja får ordern att hälla upp en liten bägare åt mig.
Samtidigt kommer ölfantasten Tomas med sin magiska Lena förbi på väg mot dörren efter en lyckad söndagseftermiddag, lovhyllningar från Tomas som direkt förknippade ölen med Ardbegs rökighet .
Maja informerade mig att 10% av malten är rökmalt från Mackmyras destilleri dessutom har det smygits i ett & annat enbär.

Närke Kulturbryggeri - Anders Göranssons bästa rököl 6,1%

Tydlig doft av tjära, asfalt, humle & faktiskt härlig skotsk maltwhiskey. Vid liten stund i glaset & några grader till i temperaturen hittar man dofter som får mig att längta efter barndomen & ladugårdens äventyr.
Smaken är faktiskt också helt sagolik, känns genuin och välbalanserad, riktig snygg rökighet med en helt torr finish, inga spår av korvar eller charkuterier som brukar finnas i rököl.
Whisky med kolsyra, viss fruktighet, skorsten & humle som ryms i förpackningen, mellanstor kropp.

92 MDP

Blev glatt överraskad över hur bra ölet var att jag nästan glömde bort över det trevliga iniativet som BIshoparna tagit & ställt fram en lite mysbuffé som folk kunde småplocka lite gott av .
Mer sådant !
Kul att även se krögaren Angelique med sin man unna sig lite fritid & koppla bort det tuffa ägandeskapet i de två krogar som skapar mycket trivsel i området ( Gratulerar Lund som har fått ett nytt kulturcentrum med bra mat, hög social nivå & goda drycker i Brogatan Lund ) .

På vägen ut träffade jag dessutom ett av världens vackraste par, en god jul Marcus & Therese, vi får väl se vem som hinner först.

// D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0