R en vinbaR

En liten avvikare ifrån Ströget & du hittar stjärnkrogen Restaurationen, drivs utav paret Lisbeth & Bo Jacobsen sedan Oktober 1991. Förutom sin underbara mat kan de också stoltsera sig med att ha varit först ut i Danmark med att servera vinmeny till maten.
Ikväll är det dock inte själva restaurangen som ska besökas utan R, parets vinbar precis över gatan.
Liten, spartansk inredning som går i vitt, fåtalet platser & ett vinprovningsrum i källaren.
I Centrum av lokalen finns en gigantisk svart tavla fylld med kråkfötter som visar vilka viner man kan välja bland.
Bakom en liten glasdisk gömmer sig ett 30-tal viner samtliga serveras på glas, väldigt brett spektrum på sortimentet, spännande druvor, trendiga distrikt & småskalighet är några ledord som slår en, skulle nästan gå så långt som att alla viner fyller en funktion & väcker nyfikenhet i mig.

Sauternes Chateau Haut-Grillon ´98

Vi börjar med en välutvecklad Sauternes den underbara välutvecklade färgen skvallrar om några år på nacken, härlig koncentration bildar sirapsliknande tårar som kryper ner längs glaskanten. Lättkaramelliserad honung & blommor tillsammans med gröna marmerladkulor i stor harmoni, en doft jag skulle vilja binda en bukett av.
I all honungsötma finns en del tropiska inslag, nyskuren ananas & mango, det som jag tycker talar mot en del Sauternes är balansen mellan den söta frukten & en uppfriskande syra, i Haut-Grillons fall bär det nästan hela vägen, visst finns syran tillgänglig, men en större del för att bryta ner den enorma sötfruktigheten hade inte varit fel.
Längden sitter även den i en bra stund.
Ett stort vin & väldigt trevligt att få det serverat på glas, en trevlig kompis till den enorma skivan paté av Foie Gras som serverades. 

 90 MDP

2003 Barolo " Arborina " - Mauro Veglio , Piemonte

Jag ska villigt erkänna att jag är svag för den Piemontiska skönheten, jag brukar sjunga i falsett varje gång dessa viner hälls upp, smaskar utan minsta tvång i mig Barbera, får ett fånigt leende av Dolchetto & kan sträcka mig väldigt långt om det finns någon motsträvig Nebbiolo inom räckhåll. Ska faktiskt även ge ett utropstecken för den aromatiska vita druvan Arneis som brukar få mig på fall.
Mauro Veglio blev jag introducerad till av min goda vän Fredrik som i fjol jobbade på Noma tillsammans med Pontus Elofsson en fantastisk Sommelier som driver stjärnkrogen framåt med sina träffsäkra vinval, hursom helst serverade de ett vin av just Mauro Veglio till sin meny & jag hade äran att smaka det storslagna vinet vid något tillfälle.
Arborina är ett av Veglios 4 Crus i Barolo, ligger i kommunen La Morra, 2,5 hektar stort och 10.000 välsmakande flaskor om året produceras av detta vin.
Mörkröd/violettfärgat röda bär som hallon, vinbär, svag doft av kaffe, en underbar fathantering & ett långt fräscht slut gör att vinglaset blit tomt alldeles för snabbt.


91 MDP



Ett perfekt vin att skölja ner den utsökta charktallriken, förutom väldigt intressanta viner, riktigt bra priser, litet urval av tilltugg ( dock alldeles utsökta ) ,                 väldigt glatt & personligt bemötande så ställer de även ner oliver, cornichoner & goda grissini .
Den enda plumpen i protokollet, var när jag ställde undan en nyöppnad & sluten röd Bourgogne, när jag skulle avnjuta de sista dropparna & se vad som hade hänt med ungdomen, så hade den flinka damen redan varit framme & städat undan vårt glas. Tur att jag var på oerhört gott humör, annars hade de fått kalla på förstärkning.

Nåväl så fort pulsen hade gått ner hade jag bestämt mig för att se om det vita utbudet var lika fint.
2 halva glas med vitt godis & en trekvart till tåget skulle ta oss tillbaka till Malmö, en perfekt avslutning på en riktigt trevlig juldag Tack så mycket älskling !

2004 Riesling Spätlese Trocken, Schloss Vollrads, Rheingau, Tyskland

Väldigt aptitretande stil med lätt spritsighet & ungdomlig & pigg Riesling som upplevs väldigt ren i sina smaker, honung är den dominerande smaken tillsammans med röda äpplen, eftersmaken visar att det är en egendom som har höga ambitioner som speglas väl i detta utomordentliga vin.

90 MDP




2006 Anjou " Clos des Rouiliers " Roger Leroy , Loire , Frankrike

Druvan Chenin Blanc & jag är mycket goda vänner, en sådan man kan vara ifrån ett bra tag, när man väl återförenas igen känns det som att det var igår .
Man vet var man har varandra, en livslång kärlek !
Detta är verkligen ett skolexemplar av Chenin Blanc, mosiga gula äpplen nertrampade i någon form av glädjedans utförd av Monsieur Roger Leroy en helt ny bekantskap hos mig, ser fram mot att prova fler av hans viner inom kort, ska nog leta reda på ett par goda buteljer & glömma bort i några år, helt övertygad om att det kan vara en stor vinupplevelse.
Äpplen, honung & saffran ger en doft som gör en misstänksam ang restsötma, men det visar sig vara en brutal felmisstanke , finishen är snustorr & ruskigt lång. Riktigt, Riktigt bra hantverk & oerhört druvtypisk , ett glas till tack !

91 MDP

http://www.restaurationen.dk/da/r_vinbar.html

http://www.zityzen.dk/?lan=gb&page=place&placename=r-vinbar&roadname=gammel-mont&roadnum=14&zipname=kobenhavn-k&subpage=pictures

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0