Längtan till våren

Hej kära läsare, eller närmast sörjande- idag kommer mitt första påtvingade inlägg! Det kommer såklart från min skrivarkollega Danne som provade De Glazen Toren´s fantastiska Cuveé Angelique för ett gäng veckor sedan. Som den usla lagspelare som jag är, så kommer inte min recention förän nu...
Jag är en vår människa. Vissa gillar sommaren, andra hösten och för dom som bor på bättre breddgrader än Malmö säkert även vintern. Men våren mina vänner, då allt börjar leva igen, ta färg, vakna. Detta har de så klart min belgiska brödrar och systrar förstått och gör därför säsongsölen Saison. Detta är en lite ljusare, lättare och fruktigare ale som passar våren till.
Brouwerij De Glazen Toren som ligger i fel del av Belgien (flandern) är självfallet inget undantag.
Saison d'Erpe-Mere är deras storsäljare och är en opastoriserad, ifiltrearad historia. Doften tar en till en blommande våräng där gräset forfarande är lite fuktigt, fräscha citrustoner delar solidariskt plats med nejlika, kummin och våt collie (har bara haft en hund- och det var en collie, så det är bara min personliga doftpreferens).
Balansen är superb, inget drar iväg och citrustonerna som vi kände i doften går från citron till grape i smaken. Jästaromerna och hummlen är tydliga men inte för extrema för att skrämma bort "nybörjaren". Jag måste medge att denna öl helt klart ligger i min 10-i-topp bland Saison och om jag vore er så hade jag lagt benen på ryggen för att klippa det sista flaskorna som finns kvar!
90 MDP

//M


Kommentarer
Postat av: andersand

Välskrivet och allmänt roligt att läsa trots att det var påtvingat. Tyckte också bra om denna saison: http://andersandale.blogspot.com/2008/12/mera-sommardrmmande-efter-mycket.html



Trevlig blogg, ser fram emot fler välskrivna ölrecensioner!

2009-01-14 @ 12:25:45
URL: http://www.andersandale.blogspot.com
Postat av: m

tack ska du ha Anders!

Kolla din sida precis å den var så bra att jag lägger en länk!

Forsätt att dricka gott



//M

2009-01-14 @ 12:38:10
Postat av: Olof

Det blir till att testa en belgare helt enkelt. Keep the good work up! Peace.

2009-01-14 @ 12:40:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0