Underbara Piemonte

Ibland blir man blind i jakten på de nyaste, mest prisvärda, mest annorlunda, konstigaste osv. Man glömmer bort den äkta kärleken, anledningen varför man hela tiden söker efter nya kickar och hela tiden letar som en besatt efter ett nytt känslosvall. Dett hände mig igår, jag träffade på den där gamla kärleken igen och vipps stannade allt i rummet, kännslorna välde över en....jag träffade igen på det som gjorde mig intesserad av det som vi skriver här om på bloggen, kärleken. Jag sprang på min gamla flamma Piemonte igen...

Torremora Dolcetto Fontanafredda 2006
Jag har inte avlagt något nyårslöfte än...men nu kommer det; jag ska prova mer Dolcetto´s 2009! Lätt, enkelt vardagsvin perfekt för en romatisk picknick i det gröna eller en trevlig grillkväll med nära och kära, nu är det kanske lite för kallt för sådana aktiviteter så man får hålla till godo med en filt och en riktigt god, krämig pasta (från den där pastamaskinen som man andvänder alldeles för sällan). Den lilla söta som Dolcetto betyder är i Fontanafredda´s tappning lätt, fruktig, ung, lite kärv med tydliga örtiga toner och balanserade tanniner. Frukten drar mot röda bär såsom röda vinbär, lingon och körsbär. Ett vin som tar ens fantasi till en anspråkningslös trattoria någonstans i norra Italien. Mycket prisvärt!!!- om jag får andvända min gamla skolkamrat Jimmys favorituttryck ;-)
79 MDP

Langhe Nebbiolo Fontanafredda 2006

82 MDP

La Quercia Barbera d Ásti 2005

81 MDP

Barbera d Álba Scarronne, Vietti 2005

89 MDP

Barolo Fontanafredda 2003

87 MDP

Barbaresco Vecchi Vigne, Paitin 2003

89 MDP

Barbaresco Sori Paitin 2004

95 MDP

Barolo Bricco Ambrogio  Paulo Scavino 2004

94 MDP

Barolo Bricco Rocche Prapó, Ceretto 2003

90 MDP

Costa Russi, Gaja 2004

98 MDP

Barolo Le Rocche Falletto di Serralunga, Bruno Giacosa 2003

93 MDP

Darmagi, Gaja 2003

91 MDP

Barbaresco Crichet Pajé, Alfredo Roagna 1998

95 MDP

Ursäkta att inte allt är färdigt här, men det blev hemskt mycket text och vin....

//Max

Kommentarer
Postat av: Arvid

Tja man,



Trevlig lista det där. Min Piemonte-favvo under året som var blir nog 2003:an

Barolo Le Rocche Falletto di Serralunga, men det har man ju inte råd att dricka varje dag. Sur på mig själv för att jag missade Pajé.



Aldo Conternos Masante Dolcetto dock... bra grejer i modern stil.

2009-01-14 @ 15:12:53
URL: http://korkat.wordpress.com
Postat av: Anonym

Ja, tänk att få smaka alla dessa godbitar & dessutom få betalt för det.

Vissa har det bra !!!

2009-01-15 @ 17:50:22
Postat av: Arandur

Hoppas du får en fortsatt trevlig dag.

Kolla gärna in på min fotoblogg.

2009-01-15 @ 17:55:40
URL: http://arandur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0