Men varför en blogg då?

Jag vet egentligen inte om de e någon som kommer att läsa detta, jag vet ju faktiskt inte vad en blogg är- har ju aldrig läst någon. Men tanken är väll lite att man kan samla alla dryckesprotokoll på ett trevligare sätt än på lappar som man sedan aldrig hittar. Sedan vill ju man vara lite "up to date", hänga med kidsen, kunna säga "jo jag vet, har en blogg själv", inte bli gammal...
Så nu sitter jag som många andra dagar med ett gott glas i min hand i väntan på någon kulinarisk kreation. Och i glaset då? Det är måndag idag så något enkelt tycker väll vi kan vara lämpligt, dessutom lite trevlig gryta med lite franska smaker i som har puttrat i två och en halv timme nu. Lite smörslungad rosenkål och svamp. Enkelt och trevligt en kulen dag i december då mörkret ligger kompakt över provinshuvudstaden Malmö.

Chateau Bouscassé 2005 från Madiran och kändisen Alain Brumont 105 kronor på bolaget.
65% Tannat, 25% Cabernet Sauvignon och 10% Cabernet Franc. 14% alkohol
Fick den blint av min vapendragare Daniel och lade först märke till värmen i doften, gissade på att den låg på ca 14% å det var typ allt jag gissade rätt (får väll skylla på att jag jobbat 12 timmar idag...).
Kompakt frukt, intrigerade fattoner, markerade tanniner och trevlig syra. Syrliga björnbär, läder, lätt vegetal. Märker att det är ett ungt vin, Tannat måste få sin tid även om jag tror att Monsieur Brumont har microoxiderat det en smula.
85 MDP 


Eftersom man aldrig kan komma tomhänt till en middag, så kastade jag med en enkel flaska Languedoc- Roussillon (fortfarande bara måndag, ni vet).
30 minuter senare har en mycket trevlig middag förvandlats till en komplicerad konflikt. Hur kan något sådant ske kan man undra.
Jo när en sk vän och vapendragare väljer att utnyttja sin ödmjuke gäst och inte alls hällde upp mitt vin i dekantern utan något helt annat!!!
Jag ska förbereda snöbollar i frysen, driva upp nässlor i hans dass- nu är det krig!!
// M


Härliga vita fredsflaggor välkomnar oss när vi kör över sista krönet & in i det heliga vinlandet Rioja .
Spanien detta härliga vinland med underbara människor & mångfascinerade viner.
Vilket lyft de har fått på svenska marknaden , äntligen finns det ett stort & brett utbud av härliga spanjorer.
Klassiska Riojer , nytänkande Bierzo eller upptäck hur de ryckt up sig i Navarra .
Max min ständiga vän & ifrågasättare hade som vanligt med sig ett presentvin från modekommunen La Clape i Languedoc-Roussillon säkerligen lika bra & trevligt som Max beskrev det , min tankebana gick därimot att hämnas på Max som för någon vecka sedan fick ett gott skratt när undertecknad & Tor gissat oss fördärvade på ett Nero ´d Avola vin .
Tänkte att minlångtidskokande gryta & all dess arbete förtjänade en klassisk Tempranillo i klassiska kläder, Bodegas Montecillo är det första vin som nådde Sverige ifrån Rioja , de har ett eget tunnbinderi & kvinnlig vinmakerska.
Bodegas grundades 1874 & är därmed Riojas 3:e äldsta vineri .
Denna kväll & gryta delades med deras Gran Reserva från 1996 en gåva från vår vinvän Magnus .

Montecillo Gran Reserva ´96
Mycket karaktär av sina fat som med åldern har rundats av & nu endast ger struktur åt det väl utvecklade liv som i högsta grad vibrerar & är levande .
Torkad frukt , varm örtighet, soltorkade tomater & second hand kläder samsas i glaset & allt bryts av perfekt med en vältajmad syra.
Väldigt gott & en passning till alla som tycker att dagens viner innehåller för mycket ek , undrar hur spännande ett vin som detta hade klarat sitt 12-åriga liv utan ryggrad .
Man kanske istället ska ifrågasätta varför många av vinerna släpps på marknaden som unga embryon & väldigt få når sin fulla potential innan de är uppdruckna.  
Allting har sin tid & plats .
För att göra er som blivit lockade av detta vin en aningen besvikna så har bolaget nu släppt nästa årgång, den fina 2001 . 
87 MDP
// D

När stridslarmet äntligen har tystnat och kaffet serverats tillsammans med lite hembakat är det dax för avec och tilika sängfösare. Det finns ju oftast en dag imorgon och nya drycker att utforska- det är därför en blogg, så man kommer ihåg allt man provat. Eftersom vi inte befinner oss i min sköna residens i Malmös mer resonabla kvarter, utan hos Danne... där Whiskyutbudet är mediokert så får vi snällt hålla godo med en;

Mount Gay XO
(som inte har nått med Pride att göra) från Barbados
Doften är kompakt av choklad, fat, cigarrer, kvarglömda bananer och romrussin.
Det som fascinerar oss är balansen mellan unga och mogna toner, komplexitet med andra ord. En torr, spännande och välbalanserad rom- värt att lägga på minnet! Vi tackar vår dryckesbroder Ivan för bidraget och hoppas att denna kommer med fler!
90 MDP
// M

Ni som har orkat läsa vårt första inlägg, vi gläds med er, utan er alla tacksamma själar kanske det inte blir fler inlägg, det är ni läsare som är morötterna i vårt långkok .

Over and Out // D & M


Kommentarer
Postat av: Ivan

Vad härligt med en blogg som ägnar sig åt dryck. Välskrivet var det med, men får man önska en tydligare markering av när M och D skriver, det tog mig en liten stund att förstå att D också var med då det inte annonserades. Bra jobbat annars och glöm inte att M kanske hade det men D har det fortfarande...the heart of a pig då alltså

2008-12-09 @ 00:21:02
Postat av: jimmy

Håller med föregående talare till punkt o pricka..

2008-12-09 @ 00:28:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0