Cuveé Angelique - En godnattsaga

Överbliven sill från Brummers julbock & några lyckade äggexperiment avnjöts hemma i soffan, humorn stod Jeff Dunham för & glaset plus en bit av golvet fylldes med en god belgisk öl från Brouwerij de Glazen Toren, en helt ny bekantskap för min del.
Den här buteljen är en belgisk dubbel på stadiga 8,3%, den bär namnet Cuvée Angelique, säkerligen efter delägaren på Brogatan här i Malmö & den nyöppnade bistron i Lund ( båda värda besök ) .

Tillbaka till ölen, bryggeriet är en ny historia grundades 11 Nov 2004, ölets hemstad är Erpe-Mere i regionen Aalst.

Nåväl tillbaka till glaset, som det brukar med belgiska vildjäster, skummar det hejvilt när man öppnar flaskan & av någon oförklarig anledning så glömmer jag bort detta faktum, & trasan gör sitt jobb med inkörda rörelser över det nystädade golvet.
Högt vitt skum med härliga citrustoner, koriander & gräsiga aromer högst aptitlig.

Att huset har en Saison i sortimentet förvånar mig inte alls & hustilen känns igen i detta härliga öl som trots sina höga alkoholhalt känns fräsch & välbalanserat apelsinskal, mandariner, koriander med inslag av blåbär & russin ett komplext öl som jag kan tänka mig att avnjuta fler gånger.

Flaskan finns i begränsad upplaga just nu i Sverige, även om den ligger i övre prisklass kan jag varmt rekommendera den, dessutom finns just nu bryggeriets första öl Saison d´Erpe-Mere till försäljning, för stilen en av de främsta i Belgien, har vi dessutom tur får vi en recension av Max inom kort, mannen har nämligen inte kunna hålla sina fingrar ifrån denna godbit.

92 MDP

Klart att produkten blir bra med dessa ansikten


Med dessa ansikten är det inte konstigt att ölet är pålitligt.

http://www.glazentoren.be/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0