Konsten att förgylla en tisdag

December & Malmö vädret lika varierande som resultat för stadens fotbollslag .
Iväg till jobbet i Västra Hamnen, mörkt, kallt & blåsigt .
Nyöppnade som vi är & finansproblem gör att det inte är skyttetrafik på stadens  krogar .
Som grädde på moset tyckte någon däruppe att jag förtjänade ett migränangrepp, lyckligtvis av det snällare slaget .
Nåväl efter att ha putsat upp det mesta från den framgångsrika lunchen & med inspiration från vinlistan på Sjömagasinet tyckte jag att det var dags att prova en av våra Bourgogne Rouge & se om den höll måttet .

Jean-Jacques Confuron - Nuits Saint Georges " Pinot Noir " 2004

Liten vingård i kommunen Nuits-Saint-Georges, mycket passion & fantastiska hantverksviner .
Detta komplexa Bourgogne, denna kärleksfulla druva & alla myriader av nyanser gör området till ett av de mest svårhanterliga att överblicka.
Eftersom min kunskap är mycket begränsad här är det lätt att det blir ömsom vatten, ömsom vin .
Just ikväll har jag tur att det är just vin .
Stor kupa en skvätt Pinot att fukta ner glasets insida & näsan ner.
Denna ljuvliga doft som går genvägen direkt till smilgroparna, som har en tendens att stanna kvar där & förföra.
Elegant & nästan transperant så att man kan se igenom glaset när man skålar med sin älskade som sitter mitt mot .
Den sköra Pinoten  & dess tunna skal en romans som varar för evigt .
Otroligt balanserad, fin smäcker frukt som smeker gommen, denna härliga syra som fräschar upp tillvaron och är så igenkännande för god Bourgogne.
Detta är vinmakarens inkörningsport, någonstans här man sätter sin standard, här någonstans man ska väcka nyfikenheten i konsumenten, skapa ett merbegär.
En ny spännande bekant för mig & visst blir jag lite kär.
Tog mig inte lång tid att beställa 3 stycken Chambolle-Musigny av JJC

88 MDP

http://www.jjconfuron.com/

// D






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0