Midnattssynder

Som så många gånger förr smyger jag omvägen förbi Bishop Arms, värmen, doften, sorlet & ljuset som lyser upp det bitande mörkret.
Smyger fram med mössan neddragen för att inte bli igenkänd, halsduken så högt upp att jag knappt kan andas igenom. Den röda mattan utrullad som en sista fälla att snubbla på .
INNE -
Mina vänner Ola & Dennis väntar troget i denna härliga ölkyrka för oss som dyrkar öl.
Det är en av de saker jag tycker är schysst med öl, viljan att sluta upp beställa in ett par olika öl & prova utav varandra på så sätt får man många upplevelser för en liten peng.
Kanske lite jobbigt den första gången men sedan har man samma virus i alla fall.

Ocean Julöl på Cask 5,8% , Mölndal

Eftersom jag alltid kommer sist, så sitter Ola redan med en härlig julöl framför sig, väldigt söta ihop.
Trots att han flätat sina fingrar hårt om glaset lyckas jag med en snabb manöver sno åt mig en klunk.
Som vanligt tycker jag att Ocean grabbarna har lyckats bra i skolan att göra drickbar öl & inte bara extremöl.
Bra & god maltighet, hårt rostad som avger tydliga kaffe & chokladaromer med subtil rökighet, julfruktighet når fram till smaklökarna som smeks av lenheten, tänk er fikon & dadlar som masserar munhålan, kaffe när det närmar sig nedfärd i strupen.
Vi börjar sjunga i kör Jingle Beers, Jingle Beers.............................

92 MDP

Hooky Bitter på Cask 3,6% , Hook Norton , Oxford

Att en öl serveras på Cask eller Real Ale som det heter i folkmun innebär att ölet  fortfarande är levande, man har tillsatt en ny jäst strax innan man tillsluter fatet så att ölet ska efterjäsa & vara vid liv.
I det andra fallet vilket är betydligt vanligare pastöriserar man ölet innan det hamnar i fatet genom att hastigt värma upp brygden & på så sätt ta livet av allting som lever i ölen vilket leder till att ölen klarar transport mycket bättre & kommer inte att förändra sin smak på vägen.

Trots sin väldigt låga alkoholhalt, breder den ut sig i munnen på ett väldigt behagligt vis, bra engelsk öl med fruktig kropp, bra maltighet & en riktigt härlig efterbeska när man svalt ner de ljuva dropparna .
- Ett glas till Marcus tack !

86 MDP

Jag ber Maja att tappa upp en god vinteröl från det mytomspunna bryggeriet i Närke.

Vintermörker 4,9% ( Porter ) - Närkes Kulturbryggeri

Denna öl kallas resten av året för Mörker när de närmar sig jultid byter den skepnad till Vintermörker, här nere i de södra breddgraderna är det ytters sällsynt att stöta på Närkes helgonförklarade öl, måste tacka Bishops egna Maja som genom en god kontakt då & då lyckas skrapa åt sig något gott fat .
Ett stabilt skum som går åt det bruna hållet stannar kvar länge, redan doften avslöjar att H-G ( mästarbryggaren ) som vanligt inte har snålat med humlen. Malten är hårt rostad och beskan möter en samtidigt som ölen når läpparna, kraftig, uppfriskande smak helt i den amerikanska skolan, ökad komplexitet avslöjar Maja genom att berätta för oss att det har använts rikligt utav engelsk, tysk & amerikansk humle. Härliga hantverkare !!!

91 MDP

Mysingen Midvinterbrygd 6,0% - Nynäshamns Ångbryggeri

Personligen har jag ett väldigt stort förtroende för detta bryggeri, verkligen pionjärer inom området & levererar alltid fin kvalitet som dessutom oftast har en husstil som är lätt att känna igen, dvs en röd linje igenom sitt sortiment.
Normalt brukar jag tycka att just denna festiva öl är familjens svarta får, passar bättre i julgransfoten än under granen.
Årets upplaga upplever jag mycket bättre i balans visst är det fortfarande ett kryddpaket , framför allt känner jag mycket kardemumma, vanilj & nejlika men de är inbäddade i maltigheten & humlen på ett mycket bättre vis än tidigare upplagor jag upplevt.
Tomtenissarna har verkligen hjälpt till att slå in allting till ett vackert paket, med ett härligt juligt snöre som jag gärna lägger bredvid de andra klirrande julklapparna under granen.

89 MDP

Nice Chouffe 10% - Brasserie d´Aschouffe

En belgisk strong ale, en bodybuildare bland kvällens öl , lite mer av allt, den klassiska värmande alkohol som bärs upp av en stor maltig kropp insmord med massor av aromatiska humlor. Röd-Mörk brun och kraftig står den mot en i glaset.
Bränt socker, vörtbröd & svaga toner av apelsinskal allt fylls med en honungsötma & en vältajmad finish .
Gillar man belgisk stil så kan man ge sig på denna öl, många andra bör ta ett steg tillbaka & inse vilken fin svensk julöl vi har tur att få serverade i år .

89 MDP

// D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0