Två gånger Bishop

Jag måste erkänna att jag det senaste veckorna har varit aldeles för lite ute. Som en sönderstressad västerlänning så måste jag skylla på arbete. Men lika betydelsefullt måste väl ändå vädret vara och det kan ju te sig lite märkligt, för det är ju just nu man egentligen vill komma ut till en trevligt gemytlig bar med den där varma stämmningen. Att i trevligt sällskap kunna få avnjuta den där förföriska nebbiolon, stouten eller varför inte en värmande single malt är faktiskt obetalbart. Liknande oaser finns inte att hitta sommartid och dessutom passar många drycker inte alls det varmare sommarklimatet.
Hur som helst har jag faktiskt det senaste dagarna tagit mitt förnuft till fånga och besökt två Bishops Arms i två olika städer- nämligen Lund och Malmö.
Bishops i Lund ligger på St Petri kyrkogata, ett lyckat stenkast från Centralstationen och om jag inte minns helt fel- även i min gamla läroplats Petri Pumpas gamla lokaler (ni som vet bättre får gärna kommentera). Som många andra Bishops Arms runt omkring i vårt avlånga land så är även denna lokal väldigt brittiskt gemytlig. Personalen är mycket trevliga och en skönt okomplicerad avslappnad stämmning finns i lokalen. Så länge är allt mycket trevligt. När man sedan kommer till utbudet så bleknar dock det hela något tyvärr. Whiskysortimentet är som sig bör brett, men jag tycker mig ändå sakna lite extra roliga buteljeringar. Men värst är klart ölsortimentet (för en vanlig dödlig är det självfallet jättebra, men vi är ju dryckesnördar och då hjälper inte jättebra...) vanliga standards från brittska öarna och lite flaskor från de stora i Tyskland, Belgien, staterna och lite annat krafs. Men så hittar jag gästkranen (en tapp som vanligtvis bytas så fort den tar slut till något annat) med;

Hantverksbryggeriets Bödeln IPA från Västerås 5,6%
Detta fem år gamla bryggeri kom som en blixt från ovan för ett par år sedan. Jag gillar Hanverksbryggeriet, de kanske inte tar ut svängarna så fruktansvärt- men de producerar ett brett sortiment av välbryggda, balanserade och felfria (har inte sprungit på mjölksyrebakterier än....ta i trä) öl.
Denna fruktiga IPAn är långt från det värsta jag provat, men den är pigg, balanserad och god. Tydliga inslag av citrus, grape, karamell och torkad frukt.
84 MDP


Efter denna pigga, nästan försommriga upplevelse, tycker bartendern att jag bör prova;

Flying Dog K-9 Cruiser, winter ale från Flying dog Brewery, Colorado USA 6,4%
Det är ju lätt att gilla Flying Dogs oborstade stil, coola presentation av Ralph Steadman och att det står ett citat från 1900-talets kanske bästa journalist, Hunter S Thompsson (good people drink good beer) på flaskan. Flying Dog har stor rockstjärnestatus och det är kul för de gör bra öl också. K-9 är en värmande sak med karamelltoner, söt malt och en bitande humlebeska. Kanske inte det bästa jag druckit från Flying Dog, men relativt rolig.
81 MDP

Vi lämnar Lund och tar oss två dagar framåt, lillejulafton på väg med pågatåget som ta mig ut på landet där jag kommer spendera ett par dagar i total stiltje med familjen, något som jag sett fram emot i flera veckor. Efter 12 timmars arbetsdag i total chaos, med resväskan full med hemgjorda snapsar och god julöl så kan man bara inte kasta sig på tåget utan att stanna på malmös viktigaste oas och önska god jul.
Det är något speciellt med att komma in på Bishop Arms i Malmö, värmen, atmosfären är värmande och lugnande för alla sinnen. Jag vill inte vara lokalpatriotisk i onödan, men frågan är om inte detta är sveriges bästa Bishop!
Jag hade en förhoppning att få prova en kul sak från Närke (som Danne redan nämnt innan), men tyvärr var denna slut. Jag bestämde mig för att göra en "Lund" fast i Malmö...

Julnarren från Hantverksbryggeriet i Västerås 7,0% (på fat)
Provade ju deras Bödeln i Lund så det fick bli deras julöl här. Julnarren är en knäckig, smakrik historia med ett trevlig humle inslag och god balans.
86 MDP

Något som är extra kul med just denna baren är att det oftast finns en liten lista på annat kul som inte syns för de vanliga dödliga (inte för att det är en statshemlighet). Det kan vara att man kör kampanjer på öl från vissa bryggerier, länder osv. Denna gång hade några äldre årgångar av en massa läckerheter hittat sig fram i ljuset från julbrasan. Eftersom jag redan råkat fastna i ett speciellt tema var ju jag tvungen att prova något från Flying Dog....

Gonzo Imperial porter 2005, Flying Dog Brewery Colorado, USA, 7.8%
"Svart som synden"- är alltid en bra början och så börjar också Gonzo. För er som inte har sprungit på inspirationskällan till alla namn på Flying Dogs produkter och undrat över de galna illustrationerna på flaskorna borde masa er till närmsta bibliotek eller spendera 2 minuter och kika på länken nedan.

http://www.stockholmfilmfestival.se/shop/films/information/?films[film]=gonzo_the_life_and_work_of_dr_hunter_s_thompson

Nu när ni lärt er lite nutidshistora ska vi fortsätta med ölen... "Svart som synden" som sagt, tydliga mörkrostade kaffe toner, med inslag av plommon, citruszest och nötter. Smaken är mild och man märker att tre år lagring har dämpat ölen (gjort den mer kultiverad måhända) och den har blivit betydligt bättre balanserad. Kaffe, kola och humle fyller munnen- men den känns lite tam till en början..Men så händer det! Efter en halv minut så kommer den. Kraftiga kaffetoner lägger sig som en röd matta. En fantastisk eftersmak!! Riktigt, riktigt kul. Bästa Gonzon jag provat!
89 MDP



Efter denna trevliga bekanskap så får jag återgå till allt julfirande. Jag hopas innerligt att ni har haft en trevlig jul så här långt...och att ni som vanligt dricker gott istället för mycket (i så fall får det vara MYCKET GOTT...)

//M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0